Minggu, 08 November 2015

Apa Heck Are Chakra?

Apa Heck Are Chakra?

Sehingga beberapa tahun yang lalu, saya tahu apa-apa tentang chakra. Saya hanya menemui mereka apabila saya mula membaca tentang jenis yang berbeza meditasi dan penyembuhan kaedah, dan mengetahui bahawa chakra adalah penting kepada kesejahteraan fizikal dan mental kita.

Chakra, pada dasarnya, adalah pusat tenaga manusia. Chakra perkataan berasal daripada bahasa Sanskrit dan bermaksud "roda atau cakera tenaga." Mereka biasanya digambarkan sebagai cakera berputar pelbagai warna. Walaupun anda tidak dapat mencari mereka dalam badan fizikal melalui mikroskop atau x-ray, mereka dipercayai hadir dalam tubuh tenaga halus manusia dan berkhidmat untuk menerima, menukar, dan mengagihkan tenaga hidup berkuat kuasa (atau prana).

Adalah dipercayai bahawa ketidakseimbangan bertenaga atau tersumbat dalam chakra boleh menyebabkan penyakit fizikal dan mental. Untuk mencapai kehidupan yang sihat dan harmoni, oleh itu, seseorang itu perlu menyeimbangkan dan membersihkan chakra. Pelbagai kaedah boleh digunakan dalam proses ini, termasuk meditasi, visualisasi, atau penggunaan bunyi atau kristal.

Berikut adalah tujuh chakra utama:

1. Asas (atau Root) Chakra

Yang terletak di pangkal tulang belakang, chakra ini adalah pusat naluri asas kami untuk terus hidup dan pemuliharaan diri sendiri. Ia mengawal seksualiti, kestabilan, dan rasa selamat. Apabila chakra ini adalah tidak seimbang dan disekat, seseorang mungkin merasa berat dan tidak selamat tentang kehidupan, lebih-bimbang, cemas atau tertekan, dan boleh melibatkan diri dalam workaholism. Satu juga boleh mengalami artritis, sembelit dan lutut. Chakra ini dikaitkan dengan darah merah warna.

2. Sacral Chakra

Terletak di bahagian bawah abdomen, atau kira-kira dua inci di bawah laut, chakra ini adalah berkaitan dengan keluarga dan sambungan emosi. Ketidakseimbangan dalam chakra ini boleh menyebabkan iri hati, marah, alahan, dan masalah seksual. Chakra ini dikaitkan dengan warna oren-merah, seperti matahari terbenam.

3. Solar Plexus Chakra

Terletak di kawasan perut atas, kira-kira dua inci di bawah laut, chakra ini adalah berkaitan dengan isu-isu kuasa peribadi, ketakutan, dan keresahan. Pada peringkat fizikal, ia dikaitkan dengan metabolisme dan sistem penghadaman. Ketidakseimbangan atau tersumbat kawasan ini boleh menyebabkan kurang keyakinan, kesempurnaan, kencing manis, ulser, dan gangguan pencernaan. Chakra ini dikaitkan dengan warna kuning yang cerah.

4. Chakra Heart

Chakra jantung terletak di tengah-tengah dada. Chakra ini berkaitan dengan isu-isu yang melibatkan kasih sayang, cinta tanpa syarat, minat, dan kesejahteraan. Apabila tidak seimbang, seseorang itu boleh menjadi terlalu kritikal, tidak dapat menunjukkan kasih sayang, emosi yang tidak stabil, atau mengalami masalah jantung dan tekanan darah tinggi. Chakra ini dikaitkan dengan warna hijau.

5. Throat Chakra

Chakra tekak diletakkan berhampiran bahagian bawah tekak. Chakra ini dikaitkan dengan komunikasi dan ungkapan, dan fizikal yang berkaitan dengan tiroid, telinga, dan leher. Ketidakseimbangan atau tersumbat chakra ini boleh menyebabkan isu-isu komunikasi, serta tiroid, leher dan tekak masalah. Chakra ini berkaitan dengan warna biru pucat.

6. Kening (atau Mata Ketiga) Chakra

Chakra ini terletak di antara kening dan dikaitkan dengan kelenjar pineal. Ia dikaitkan dengan keseimbangan diri yang lebih tinggi dan lebih rendah dan bimbingan dalaman percaya. Apabila chakra ini adalah tidak seimbang atau disekat, seseorang mungkin mengalami rasa takut, tidak boleh menumpukan perhatian, sakit kepala, masalah mata, atau mimpi buruk. Chakra ini dikaitkan dengan warna ungu atau nila.

7. Crown Chakra

Chakra mahkota terletak di bahagian atas kepala dan dikaitkan dengan kelenjar pituitari. Chakra ini dikaitkan dengan aktualisasi diri, kesedaran diri, dan pencerahan. Yang tidak seimbang atau disekat mahkota chakra boleh nyata dalam penafian kerohanian atau fanatik agama, dan pada tahap fizikal adalah berkaitan dengan migrain, gangguan otak, usia tua, atau psikosis. Ia diwakili oleh warna putih atau ungu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar