Minggu, 08 November 2015

Banyak Kegunaan berbeza Kalium Alum

Banyak Kegunaan berbeza Kalium Alum

Kalium alum adalah garam mineral semula jadi. Alum sering kimia disintesis oleh syarikat-syarikat yang ingin menggunakan bahan yang lebih murah dalam produk mereka. Adalah penting untuk menyedari ini supaya anda boleh yakin produk yang anda gunakan mengandungi Alum kalium semula jadi.

Sememangnya berlaku Kalium Alum telah digunakan selama berabad-abad sebagai deodoran semulajadi yang berkesan dan ia adalah bahan utama dalam banyak deodoran semulajadi. Alum biasanya digunakan dalam deodoran terima kasih kepada ciri-ciri antibakteria dan sifat-sifat astringen. Tetapi adakah anda tahu ia mempunyai banyak kegunaan lain juga? Senarai di bawah memperkenalkan beberapa kegunaan alternatif untuk kristal yang indah ini sedikit.

Styling rambut: Tukang Gunting Rambut di tawas abad ke-20 awal-pertengahan digunakan apabila memotong rambut, terutamanya dalam gaya yang memerlukan banyak ketepatan. Tawas itu akan menyebabkan rambut untuk berdiri di hujung sehingga setiap bulu terlepas boleh dilihat dengan mudah. Alum juga digunakan oleh yang Barber untuk rambut umum 'dressing'.

Aftershave: Alum mempunyai sifat astringen dan tasak, yang menjadikan ia sesuai untuk digunakan sebagai cukur yang. Ia menutup liang dan mengurangkan pendarahan disebabkan oleh nama samaran kecil dari cukur. Alum juga pengeringan, supaya dapat membantu mengurangkan bersinar dan minyak di muka. Walau bagaimanapun, jika anda mempunyai kulit secara semula jadi kering ia adalah disyorkan bahawa anda tidak menggunakannya untuk tujuan ini.

Rawatan Buasir: Alum telah lama digunakan sebagai rawatan rumah semula jadi dan berkesan luaran buasir. Melarutkan Alum serbuk sedikit di dalam air dan memohon kepada kawasan yang terlibat dengan bola kapas membantu untuk mengecilkan bengkak.

Perubatan Cina: Alum telah digunakan selama beratus-ratus tahun dalam perubatan tradisional Cina (TCM). Dalam TCM ia dikenali sebagai Ming Fan dan telah digunakan untuk merawat pelbagai penyakit. Sebagai contoh, ia digunakan untuk menghentikan pendarahan, mengurangkan gatal-gatal, melegakan ketoksikan dan kahak jelas.

Kulit Pemutihan: Alum telah digunakan dalam abad ke-16 untuk memutihkan kulit, seperti fesyen. Berikut adalah contoh resipi:

"Bagi Freckles yang mana satu, memperoleh akal oleh haba Matahari: Ambil Allom sedikit dipukul kecil, sabar amonst ia juga brayed putih telur, meletakkannya di atas api Milde, kacau ia sentiasa tentang itu ia lilin tidak keras, dan apabila ia mengusir sehingga buih itu, maka ia adalah cukup, yang dengan itu mengurapi yang Freckles tempoh tiga dayes:. jika anda akan mempertahankan diri anda bahawa anda tidak Freckles di muka, kemudian meminyaki muka dengan putih telur " Christopher Wirzung, amalan Ketua Physicke, 1654.

Baking Powder: Alum merupakan ramuan yang digunakan dalam serbuk penaik. Serbuk penaik digunakan sebagai ejen penjanaan dalam makanan, tetapi mempunyai banyak kegunaan lain juga. Ia sering digunakan untuk membuat deodoran buatan sendiri dan telah digunakan untuk pembersihan dan aplikasi lain.

Penjerukan: Alum digunakan untuk penjerukan dan sebagai bahan tambahan makanan. Ia terdapat dalam resipi jeruk banyak kerana ia membantu untuk mengekalkan sifat segar daripada sayur-sayuran dan buah-buahan.

Gunakan dalam Rawatan Air: Penggunaan tawas untuk membersihkan air adalah perkara biasa dan telah digunakan selama bertahun-tahun. Kristal tawas dimasukkan ke dalam air, kristal menyebabkan zarah kecil di dalam air melekat bersama-sama dan membentuk lebih besar, zarah yang lebih berat yang menetap di bahagian bawah tangki. Zarah-zarah ini boleh kemudian dengan selamat dikeluarkan. Proses ini dipanggil sebagai pemberbukuan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar