Minggu, 08 November 2015

Jangkitan Saluran Kencing - Gejala dan Tanda

Jangkitan Saluran Kencing - Gejala dan Tanda

Kebanyakan wanita yang mempunyai jangkitan saluran kencing pada masa lalu yang agak mahir mengenali gejala awal lebih awal daripada jangkitan yang penuh. Malah terdapat banyak bukti anekdot di internet wanita mendakwa dapat mendiagnosis sendiri banyak hari sebelum ujian perubatan dapat mengesan dengan tepat dan mendiagnosis jangkitan.

Pada wanita premenopausal yang UTI adalah aduan ketiga paling perubatan selepas selesema dan selesema. Selain itu kebanyakan wanita akan berkembang sekurang-kurangnya satu UTI sepanjang hayat mereka dan ramai yang akan mempunyai jangkitan berulang. Wanita adalah ketara lebih cenderung untuk membangunkan UTI daripada lelaki. Dalam beberapa kajian peningkatan risiko adalah sebanyak faktor 10! Mengapa? Panjang purata uretra di kalangan wanita adalah 1.5 inci, manakala pada lelaki purata tempoh uretra adalah 8 inci!

Mungkin gejala yang paling biasa dan dikenali daripada UTI adalah sakit dan / atau terbakar ketika membuang air kecil, yang dipanggil dysuria. Satu lagi gejala yang paling kerap adalah perlu nak buang air kecil dengan kerap, atau dalam beberapa kes, hampir sentiasa, tetapi tidak dapat pergi, atau hanya membuang air kecil jumlah yang sangat kecil, walaupun keinginan yang kuat untuk pergi. Beberapa gejala lain ialah:

Teragak-agak - Sama dengan sensasi perlu pergi tetapi tidak dapat atau merasa ingin buang air kecil, tetapi sama ada tidak dapat pergi, atau hanya mempunyai jumlah yang sangat kecil air kencing.
Mendung, air kencing berbau busuk atau darah dalam air kencing.
Demam ringan, biasanya kurang daripada 101 darjah
Malise (Hanya "Saya tidak berasa sihat" gejala umum)
Ia adalah penting untuk dapat mengenal pasti perbezaan di antara jangkitan pundi kencing atau UTI, dan jangkitan buah pinggang yang lebih serius. Biasanya simptom jangkitan buah pinggang boleh berkembang dengan pesat, dan tanda-tanda jangkitan buah pinggang mungkin tidak merangkumi gejala yang UTI. Tanda-tanda jangkitan buah pinggang termasuk:

Demam tinggi (biasanya dianggap di atas 101 darjah)
Seram sejuk / Berjabat
Mual dan / atau muntah-muntah
Sakit di belakang atau sisi anda, biasanya di satu pihak. Kadang-kadang dipanggil "sakit rusuk"

Jika anda telah cuba untuk merawat jangkitan pundi kencing anda di rumah, dan anda tidak berjaya dalam merawat itu, anda akan dapat melihat seorang profesional perubatan dengan segera jika anda percaya anda telah membangunkan jangkitan buah pinggang. Ingat, diagnosis yang betul adalah 9/10 daripada mengubati!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar