Minggu, 08 November 2015

Mengimbangi Tentera Life With Amma

Mengimbangi Tentera Life With Amma

Terapi Amma dianggap sebagai satu bentuk terapi urut yang bertujuan untuk mengimbangi tenaga atau tenaga kehidupan di dalam tubuh manusia. Ia adalah gabungan pelbagai teknik urut untuk membentuk satu rawatan semula jadi untuk muktamad masalah dan keadaan di dalam badan manusia yang berbeza. Seperti gaya yang paling Asia terapi urut, qi adalah penting dalam mencapai pencerahan kedua-dua keadaan fizikal dan mental di dalam badan manusia.

Seawal 5000 tahun yang lalu, terapi amma telah dibangunkan dan digunakan oleh orang-orang purba Cina sebagai sebahagian daripada rawatan perubatan biasa mereka. Adalah dipercayai bahawa keadaan kesihatan badan manusia boleh dimanipulasi melalui perubatan tradisional dan terapi urut. Konsep ini kemudiannya di diperkenalkan oleh Tina Sohn dalam tahun 1960-an kepada negara-negara barat.

Qi disasarkan melalui kawasan tekanan atau perkara utama yang terletak di seluruh badan. Ini adalah bertanggungjawab dalam mencetuskan pemulihan diri dan penyembuhan badan serta membantu pembangunan sistem imun. Titik tekanan adalah kawasan di mana ahli terapi itu terpakai tekanan untuk badan untuk pulih daripada keadaan perubatan tertentu. Bertentangan dengan akupunktur yang menggunakan jarum nipis dimasukkan ke dalam badan pesakit, terapi amma menggunakan teknik urut yang bertindak sebagai jarum. Selain daripada prinsip penyembuhan melalui titik-titik penting, tekanan yang sewajarnya dikenakan oleh ahli terapi juga penting untuk terapi yang berjaya.

Selain daripada bekerja di bidang utama badan, amma menggunakan teknik penyembuhan relatif seperti:

• Moxibustion - teknik ini dikenali sebagai penggunaan haba pada titik tekanan. Ini digunakan untuk tujuan melepaskan ketegangan dan toksin dari badan pelanggan.

• Manipulasi rangka - terapi amma dengan baik diajar dalam manipulasi rangka untuk membetulkan dan menyelaraskan tulang yang tidak berada dalam penempatan yang tepat. Ia juga penting dalam mencegah kecederaan.

• Diet - terapi menunjukkan kepentingan diet untuk gaya hidup yang lebih sihat yang akan mencerminkan kepada keadaan fizikal dan mental pesakit. Diet yang betul diperlukan apabila mengambil sesi terapi amma untuk mendapatkan hasil yang terbaik.
• Meditasi - juga dikenali sebagai kerohanian, bukan sahaja membantu pelanggan untuk mencapai dan mengekalkan mood yang baik tetapi juga untuk menjaga badan dan jiwa dalam suasana harmoni.

• Ubat-ubatan herba - penggunaan herba tertentu adalah berkesan dalam merawat dan membantu pemulihan daripada penyakit-penyakit atau masalah.

Pengamal terapi ini percaya bahawa untuk tubuh untuk bekerja dan mengekalkan keadaan yang terbaik, gabungan langkah sihat perlu diikuti.

Penilaian pesakit juga dianggap sebagai satu bahagian penting dalam proses penyembuhan keseluruhan. Penilaian ini dibahagikan kepada empat kaedah yang berbeza yang digunakan dalam rawatan perubatan tradisional. Terapi Amma dilatih untuk menilai pesakit menggunakan mencari, bertanya, menyentuh dan berbau. Melalui ini, ahli terapi urut boleh mengenal pasti masalah dari segi fizikal dan mental.

Penilaian ini bertindak sebagai rujukan terapi urut yang lebih baik boleh melaksanakan perkhidmatannya dengan mensasarkan apa yang perlu bagi pesakit semasa sesi urut.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar