Minggu, 08 November 2015

Menikmati Alam - Sekarang A Rawatan Ditetapkan?

Menikmati Alam - Sekarang A Rawatan Ditetapkan?

Adalah sukar untuk tidak bersetuju dengan cadangan bahawa menikmati alam semula jadi pada hari yang menyenangkan adalah rangsangan yang boleh dipercayai untuk mood anda, kini ia juga mungkin nasihat yang datang terus daripada doktor anda. Hari-hari ini manfaat alam ... mengisi paru-paru anda dengan udara segar, rasa angin pada kulit anda kerana anda mengambil dalam apa yang di sekeliling anda membuat jalan mereka ke dalam nasihat penjagaan kesihatan daripada doktor. Ia dipanggil ecotherapy (atau kadang-kadang terapi alam semula jadi, terapi bumi berpusatkan atau terapi hijau) dan datang dari buku nama itu.

Ecotherapy bukan sahaja membantu mood anda, ia juga dikenali untuk mengurangkan kebimbangan dan tekanan, gejala lif kemurungan. Apa lagi, ianya percuma ... dari segi kos dan kesan sampingan. Pendekatan ini juga telah digunakan untuk membantu keadaan seperti keletihan jawatan kanser, kencing manis, tekanan darah tinggi dan, sudah tentu, obesiti.

Sebelum anda menolak ia keluar dari tangan, kerana beberapa karut zaman baru, fikirkan tentang perkara ini. Man telah berkembang dalam harmoni dengan alam semula jadi untuk berjuta-juta tahun, dan ini telah mungkin keras berwayar kita dengan keperluan untuk berinteraksi dengan persekitaran di sekeliling kita ... udara, air, tumbuh-tumbuhan dan makhluk lain.

Sejak lebih 200 tahun yang lalu kami telah menjadi lebih dan lebih dikeluarkan dari alam semula jadi ... terlalu sibuk untuk menghargai keindahan alam semula jadi kita. Hari ini, lebih separuh daripada penduduk dunia tinggal di bandar-bandar.

Terdapat program-program akademik yang menawarkan sijil ecotherapy. Program ini termasuk haiwan dibantu terapi, terapi hortikultur, pengurusan tekanan dan berurusan dengan eko-kebimbangan. Walaupun begitu tidak ada bukti-bukti yang membuat sandaran tuntutan manfaat ini bentuk rawatan untuk sebarang keadaan.

Walaupun begitu, sedang di luar rumah masih dianggap sebahagian daripada gaya hidup yang sihat secara keseluruhan.

Sesuatu yang lain yang perlu dipertimbangkan - sains telah lama difahami bahawa pendedahan kepada cahaya matahari boleh membantu kemurungan, seperti yang kita lihat dengan Seasonal Affective Disorder. Kajian terbaru memberitahu kita banyak lagi. Satu kajian 2007 membuat kesimpulan bahawa berjalan-jalan di luar mengurangkan kemurungan di lebih 70% daripada peserta kajian. Semua ia mengambil masa lima minit ... luar dalam alam semula jadi untuk membawa lif ke mood, motivasi dan juga harga diri.

Pakar-pakar lain telah mencadangkan masa di luar untuk pesakit kanser payudara. 30-40% daripada pesakit-pesakit ini, keletihan yang berterusan adalah masalah yang sebenar selepas rawatan, tetapi untuk membantu menangani dengan keletihan ini, doktor menasihati pesakit untuk mengikuti program menyeluruh yang termasuk cadangan untuk memperbaiki diet anda, yang lebih aktif, menguruskan tekanan dan membawa sifat ke dalam proses penyembuhan. Jadi, jika anda seorang tukang kebun yang terlalu letih untuk menikmati bekas hobi kegemaran anda, mulakan dengan hanya lima minit menarik rumpai dan membina dari sana. Tukang kebun tidak dapat melihat taman tempatan dan berjalan-jalan santai ... menggabungkan senaman dengan persekitaran yang damai, menyeronokkan.

Kemudian ada ini, satu kajian Jepun yang dijalankan pada tahun 2010 mendapati bahawa bahagian-bahagian alam sekitar seperti bau yang berkaitan dengan hutan, air yang mengalir, dan pemandangan hutan boleh menawarkan bersantai dan tahap tekanan yang lebih rendah. Mereka yang mengambil bahagian dalam kajian itu menunjukkan tahap yang lebih rendah kortisol hormon tekanan, kadar nadi yang dikurangkan dan tekanan darah dikurangkan.

Malah kanak-kanak boleh mendapatkan di atas kebaikan alam semula jadi kepada badan. Ramai kanak-kanak berhadapan dengan diabetes jenis 2 atau mungkin kurang berat badan berlebihan. Secara umumnya kanak-kanak ini menghabiskan sedikit masa di luar rumah. Cadangan ini adalah untuk seisi keluarga untuk melawat kawasan semula jadi untuk berjalan-jalan. Maklum balas daripada para pelajar dan keluarga mereka telah setakat ini yang baik.

Kumpulan perubatan utama memanggil untuk kanak-kanak untuk mendapatkan sekurang-kurangnya satu jam aktiviti fizikal setiap hari. Pakar dalam ecotherapy adalah semata-mata menunjukkan bahawa sebahagian apa berada di luar ... di udara segar dan cahaya matahari.

Malah mereka di tengah kota boleh mendapat manfaat daripada menikmati alam semula jadi. Berjalan lagi. Cari taman permainan. Dan sentiasa, menikmati alam semula jadi dengan selamat - memerhatikan cuaca, pergi dengan seseorang (atau meninggalkan butir-butir di mana anda berada dan bila anda akan dapat kembali), memakai pakaian yang tepat dan kasut, dan menyedari persekitaran anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar