Minggu, 08 November 2015

Peranan Herba dalam Perubatan Tradisional Cina

Peranan Herba dalam Perubatan Tradisional Cina

Terdapat banyak untuk belajar tentang perubatan Cina tradisional, atau TCM, jika anda mahu mula menggunakannya untuk menambah kesihatan anda. Salah satu perkara yang lebih asas yang perlu difahami adalah peranan herba semulajadi. Orang-orang Cina telah sentiasa tertarik kepada alam sekitar semula jadi untuk menyembuhkan dan menguatkan tubuh manusia, jadi ia masuk akal bahawa banyak herba dari rantau ini telah digunakan selama berabad-abad.

Keselesaan dalam Sejarah

Hakikat bahawa herba telah digunakan dalam TCM untuk beribu-ribu tahun harus memberi sedikit selesa. Banyak orang lain telah menggunakan herba ini dan ramai doktor TCM telah menggunakan mereka untuk membuat rawatan untuk beribu-ribu masalah kesihatan yang berbeza.

Ini menunjukkan bahawa ubat-ubat herba boleh agak berkesan terhadap pelbagai penyakit. Mereka juga boleh menjadi berkesan terhadap kebimbangan umum seperti meningkatkan tenaga atau mengatasi kemurungan.

Hanya perlu diingat bahawa herba semula jadi adalah asas kepada beberapa ubat-ubatan preskripsi kuat yang digunakan dalam perubatan moden. Ini tidak bermakna semua herba yang digunakan dalam perubatan tradisional Cina akan menjadi yang berkuasa. Sesetengah berkenaan, manakala yang lain adalah agak tidak berbahaya walaupun dalam dos yang lebih besar.

Ia adalah sangat penting untuk berpegang kepada pakej arahan atau arahan doktor apabila menggunakan TCM rawatan herba.
Manfaat Herba

Menurut Perubatan Yayasan Alternatif, herba yang berbeza yang digunakan dalam cara yang berbeza di TCM:

• Menghilangkan atau bergerak
• Astringe atau menyekat
• Purge atau membuang
• Menguatkan atau mengukuhkan

Herba dikategorikan mengikut keupayaan mereka untuk melakukan satu atau lebih daripada perkara-perkara ini untuk organ atau kawasan-kawasan badan yang berbeza. Rasa herba ini juga digunakan untuk menentukan apa herba boleh lakukan di dalam badan dan dengan itu mana rawatan perubatan yang terbaik adalah digunakan untuk.

Sebagai contoh, Perubatan Yayasan Alternatif kata Dandelion dan goldenseal digunakan untuk rawatan pernafasan kerana mereka adalah pahit dan oleh itu baik untuk menjadi kering di dalam badan.

Ini adalah agak berbeza daripada cara ubat-ubatan yang dibangunkan, diuji dan kemudian meletakkan di pasaran dalam dunia moden. Mungkin ada yang merasakan berlaku rasa tidak mencukupi untuk menentukan nilai herba, tetapi herba ini telah bekerja untuk generasi berdasarkan jenis penilaian sahaja.

Menggunakan TCM Herba

Kebanyakan orang di dunia Barat menambah rawatan perubatan moden mereka dengan mengambil bentuk pil herba Cina. Ini bukan cara ia secara tradisinya telah dilakukan di China. Doktor di sana menggunakan perubatan tradisional Cina akan menggunakan teori-teori perubatan yang kompleks dan pemeriksaan pesakit untuk membuat rawatan herba unik.

Bagi sebahagian besar, herba dikeringkan dan bertukar menjadi kuasa yang kemudiannya boleh dijadikan teh. Dengan cara ini, rawatan yang tepat yang satu keperluan pesakit dengan cepat boleh dimakan untuk kesan yang lebih cepat.

Masalah dengan teh adalah ia boleh mengambil masa sangat pahit. Kebanyakan orang yang cuba untuk menambah atau meningkatkan rawatan perubatan biasa mereka tidak akan bertolak ansur dengan rasa itu. Oleh kerana itu bentuk pil rawatan TCM kini di pasaran.

Herba adalah semula jadi dan paling membentangkan bahaya kepada tubuh badan manusia, tetapi ia adalah sangat penting untuk berpegang kepada dos yang disyorkan. Ini adalah benar herba Amerika dan herba tumbuh di mana-mana tempat lain di dunia juga.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar