Minggu, 08 November 2015

Sepuluh Langkah untuk Hentikan Pendarahan Hidung Tanpa Dadah

Sepuluh Langkah untuk Hentikan Pendarahan Hidung Tanpa Dadah

Ada rawatan selamat untuk pendarahan hidung tanpa dadah. Pendarahan hidung berlaku akibat aliran diaktifkan darah atau tekanan darah tinggi, pendarahan yang keluar dari hidung dan ia boleh berlaku bila-bila masa pergolakan darah berlaku. Hidung tersumbat disebabkan oleh jangkitan atau alahan adalah satu lagi punca mungkin. Memilih hidung kerap juga boleh menyebabkan pendarahan hidung. Kepala atau muka perlanggaran seperti dalam gusti, ragbi atau beberapa sukan hiperaktif lain dengan cepat boleh mengaktifkan hidung berdarah.

Pendarahan hidung boleh berlaku jika seseorang mempunyai kepala atau hidung perlanggaran dengan objek yang kukuh atau orang selepas satu latihan yang bersungguh-sungguh. Kesan paling dalam mana-mana hal yang disebut adalah pecah peredaran darah hidung. Saluran darah hidung pada kanak-kanak adalah sangat lembut, oleh itu pendarahan hidung lebih biasa di kalangan mereka daripada di kalangan orang dewasa. Ia adalah suatu keadaan yang tidak boleh bertahan lama kerana terdapat had yang selamat untuk kuantiti darah yang boleh hilang.

Terdapat banyak ubat-ubatan yang terdapat di seluruh kaunter di kedai-kedai farmasi paling. Tetapi kebanyakan ubat-ubatan mempunyai kesan sampingan yang sering boleh menjadi berbahaya. Oleh itu, sesiapa sahaja yang mempunyai hidung pendarahan tanpa ingin untuk menggunakan opsyen dadah boleh lakukan seperti berikut:

-Sit Ke bawah dan pandangan ke hadapan di hadapan anda untuk 5 hingga 10 minit akan datang dengan belakang lurus.

Pembekuan darah -Meningkatkan dengan menggunakan kain basah sejuk atau tisu untuk menekan ke bawah pada hidung

Pesakit -The perlu bersela tekan ke bawah hidung dengan dua jari sehingga 5 minit atau apabila berhenti pendarahan.

-Allow Pesakit untuk meludah darah keluar dari mulut jika perlu dalam tempoh yang

-Replace Kain atau tisu di atas jika yang digunakan direndam dengan darah

-Monitor Aliran darah sentiasa, jika pendarahan berterusan, terus tekan ke bawah hidung.

-Apabila Pendarahan reda, basuh hidung dengan air suam dan sapukan Vaseline jeli menggosok bahagian dalam lubang hidung untuk melembapkan ia.

-Allow Pesakit untuk minum segelas air sejuk Jika pendarahan berterusan, membuat pesakit minum susu sejuk atau jus buah-buahan-Mari pesakit akhirnya berehat sambil berbaring di belakang menghadapi dan bernafas menyeluruh hidung.

Pesakit -The harus mengelakkan latihan yang kuat, kopi dan alkohol dalam tempoh 24 jam akan datang.

Jus -Fruit seperti epal pain, tomato dan oren perlu diambil. Tidur yang betul dan bersantai adalah perlu untuk melengkapkan terapi, tiada dadah yang perlu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar