Minggu, 08 November 2015

The Elements Terapi Tradisional Cina

The Elements Terapi Tradisional Cina

Kebanyakan orang telah mendengar sebutan mengenai unsur-unsur bumi pada satu ketika dalam hidup mereka. Paling tidak tahu bahawa ubat tradisional Cina adalah punca mereka rujukan! Unsur-unsur dunia memainkan peranan penting dalam bagaimana pesakit telah dirawat di dunia perubatan Cina.

Lima unsur TCM termasuk:

• Kayu
• Kebakaran
• Bumi
• Logam
• Air

Dipercayai oleh pengamal perubatan tradisional Cina bahawa semua manusia mempunyai hubungan dengan bumi melalui elemen-elemen ini. Bukan sahaja ada sambungan fizikal antara elemen-elemen ini dan manusia, tetapi ada sambungan mental juga. Menurut Perubatan Yayasan Alternatif, ini adalah agak berbeza daripada idea-idea daripada dunia perubatan Barat yang sering meletakkan pemisahan antara aspek mental dan fizikal badan.

Sama ada atau tidak anda percaya ada hubungan antara minda dan badan atau umat manusia dan bumi, ia adalah menarik untuk belajar tentang unsur-unsur perubatan tradisional Cina.

Semuanya Mempunyai Musim yang

Kesemua lima elemen dalam TCM adalah berhubung dengan musim yang berbeza tahun. Mereka juga berhubung dengan organ-organ tertentu badan dan deria di dalam badan manusia. Ini dipecahkan agak baik di Laman Web Alternatif Perubatan Yayasan, tetapi di sini adalah gambaran keseluruhan cepat:

• Kayu: musim bunga, pundi kencing hati dan hempedu
• Kebakaran: awal musim panas, hati dan usus kecil
• Bumi: akhir musim panas, perut dan limpa
• Logam: musim luruh, paru-paru dan usus besar
• Air: musim sejuk, buah pinggang dan pundi kencing

Dengan perjanjian ini, anda melihat bagaimana unsur-unsur yang berbeza boleh digunakan dalam rawatan perubatan Cina. Bergantung kepada bahagian badan yang memerlukan penyembuhan dan apa yang dipercayai menjadi salah dengan orang itu, elemen yang berbeza boleh dipanggil untuk rawatan. Rawatan ini biasanya diperolehi berdasarkan gejala dan bukannya keadaan perubatan yang dinamakan.

Herba yang berbeza dan sumber asli akan dikaitkan dengan unsur-unsur yang berbeza, iaitu bagaimana rawatan khusus dibangunkan untuk pesakit.

Mengembalikan Baki

Dalam dunia perubatan Barat, tanda-tanda yang digunakan sebagai petunjuk untuk memberi nama kepada keadaan perubatan tertentu. Keadaan ini dirawat dan kemudian simptom boleh dilegakan di sisi ketika sembuh.

Ia agak berbeza dalam perubatan tradisional Cina. Orang yang beriman perubatan Cina mempunyai matlamat yang berbeza apabila pesakit melawat doktor. Mereka mahu mengembalikan tubuh kepada keadaan tenaga yang seimbang supaya ia secara semula jadi boleh menyembuhkan dirinya sendiri. Kepercayaan adalah bahawa tubuh manusia akan menyembuhkan dan memulihkan sendiri apabila tenaganya dengan sempurna seimbang.

Matlamat amalan-amalan perubatan yang berbeza mungkin berbeza, tetapi kedua-duanya telah terbukti sangat berkesan untuk kebanyakan pesakit. Tidak setiap pesakit tunggal hidup subur di bawah jagaan seorang pengamal TCM, tetapi juga tidak semua pesakit di dunia Barat. Tiada bentuk rawatan perubatan adalah bukti penuh, tetapi itu tidak bermakna tidak ada yang perlu mendapatkan rawatan perubatan.

A Place bagi Elements

Unsur-unsur yang disenaraikan di atas mempunyai banyak pengaruh terhadap orang-orang yang beriman dalam perubatan tradisional Cina. Kelima-lima elemen adalah bahagian tengah amalan, walaupun kebanyakan orang Barat yang menggunakan makanan tambahan Cina tidak tahu banyak tentang mereka. Bagi mereka yang tinggal di China dan masih memeluk teori perubatan ini, akan sentiasa ada tempat di dunia untuk unsur-unsur.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar