Minggu, 08 November 2015

Garis Panduan Rawatan Pulih lebih cepat Selepas pembedahan penggantian lutut anda

Garis Panduan Rawatan Pulih lebih cepat Selepas pembedahan penggantian lutut anda

Jumlah penggantian lutut (TKR) Pembedahan biasanya dilakukan selepas pilihan rawatan konservatif telah digunakan untuk artritis atau kemerosotan sendi berikut kecederaan atau haus dan lusuh. Setiap tahun di Amerika Syarikat sahaja, lebih 300,000 TKR dilaksanakan. Menurut American Academy of Orthopaedic Surgeons, jumlah ini dijangka meningkat sebanyak 525% menjelang tahun 2030.

Beberapa garis panduan umum yang perlu diingat selepas pembedahan anda untuk memudahkan proses pemulihan anda.

Sakit --Expect selama 8-12 minggu selepas pembedahan - menggunakan ubat penahan sakit yang ditetapkan oleh MD anda. Ais, senaman, dan menjaga berat badan lutut akan membantu juga.

Berjalan kaki berlebihan --Avoid bagi dua bulan pertama. Bertentangan dengan kepercayaan popular, berjalan lebih tidak akan membantu anda cepat sembuh. Lutut anda adalah sama menanggung beban dan anda hanya mempunyai pembedahan utama. Lebih banyak anda memuatkan bersama dengan berjalan dan berdiri, lebih banyak ia akan mendapatkan jengkel dan radang. Semakin keradangan - bengkak lebih - kurang otot tempatan anda di sekeliling sendi anda akan bekerja. Terutama quadriceps, yang cenderung untuk menutup dan atrofi. Jadi berjalan selama FUNGSI ... berjalan jarak yang pendek dan tidak mendapat lutut jengkel.

--Use Walker anda untuk dua bulan pertama. Ia akan membantu anda menyimpan beban di luar bersama dan membolehkan penyembuhan berlaku lebih cepat.

--Focus Pada latihan dalam bukan berat badan-kedudukan yang mengandungi - meletakkan di belakang anda atau duduk (rujuk ahli terapi fizikal anda).

Basikal --Stationary boleh menjadi pilihan yang baik - sebaik sahaja anda mempunyai selekoh yang mencukupi di lutut.

--Ice 4-5 kali sehari dan meningkatkan kaki anda untuk menjaga bengkak dan keradangan di bawah kawalan.

--See Ahli terapi fizikal anda secepat pakar bedah ortopedik anda membolehkan anda untuk memulakan terapi fizikal selepas pembedahan.

--Remember Ia adalah lutut anda. Jika anda tidak mengambil tanggungjawab dan melakukan senaman atau mengikuti cadangan oleh MD anda atau ahli terapi fizikal - anda adalah orang yang mungkin dialami atau terpaksa hidup dengan lutut bermasalah. Ia boleh mengambil masa sehingga 1 tahun untuk lutut untuk sembuh selepas pembedahan dan untuk anda untuk mendapatkan kembali ke semua aktiviti anda. Ini mungkin berbeza-beza dari seorang ke seorang.

Memberi tumpuan untuk mengekalkan kesihatan yang baik sepanjang proses ini untuk membantu badan anda sembuh dengan sempurna. Bersabar dengan diri sendiri dan bekerja dengan tekun.

Maklumat ini adalah untuk tujuan pendidikan sahaja. Sila berjumpa dengan doktor, ahli terapi fizikal anda atau pengamal kesihatan sebelum memulakan apa-apa pemulihan, kesihatan atau kesesuaian program.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar