Minggu, 08 November 2015

UTI - Faktor-faktor Kurang Dikenali dan Punca

UTI - Faktor-faktor Kurang Dikenali dan Punca

Mungkin punca yang paling biasa daripada UTI di kalangan wanita (yang mencakupi sebahagian besar daripada semua jangkitan saluran kencing dilaporkan), adalah seks. Perbuatan fizikal dan sifat anatomi perempuan menjadikan wanita lebih mudah terdedah berbanding lelaki. Uretra mereka adalah ketara lebih pendek dan jarak dari dubur untuk pembukaan uretra juga lebih pendek. Tiada kejutan sebenar di sana.

Tetapi adakah anda juga tahu bahawa menggunakan spermicide, bebas daripada kekerapan hubungan juga akan meningkatkan risiko dan berlakunya UTI pada wanita? Jika anda menambah penggunaan diafragma risiko yang meningkat naik dengan ketara. Jika anda sedang menggunakan diafragma dan spermicide sebagai kaedah kawalan kelahiran utama anda, dan mengalami UTI berulang, anda mungkin mahu mempertimbangkan kaedah alternatif kawalan kelahiran.

Terdapat isu-isu lain yang boleh meningkatkan kemungkinan dan kekerapan UTI yang termasuk pembesaran prostat pada lelaki (meningkatkan risiko UTI pada lelaki lebih daripada 60), batu karang, atau ada kecacatan saluran kencing kongenital atau tidak normal. Apa-apa sahaja yang menyebabkan aliran terhad atau dikurangkan air kencing atau menyebabkan seseorang untuk membuang air kecil kurang kerap boleh menyebabkan peningkatan dalam bilangan yang UTI.

Terdapat bukti-bukti anekdot bahawa kehamilan boleh meningkatkan risiko UTI, tetapi ia diterima secara umum bahawa jika UTI tidak membangunkan semasa mengandung, terdapat peningkatan risiko jangkitan saluran kencing berjalan kepada jangkitan buah pinggang. Sesetengah doktor mencadangkan risiko ini meningkat pada minggu 6 hingga 26. Terdapat juga beberapa bukti bahawa UTI semasa hamil boleh meningkatkan risiko kelahiran pra-matang atau berat lahir yang rendah. Jika anda hamil dan mengesyaki anda mempunyai UTI, anda perlu menghubungi pembekal penjagaan kesihatan anda dengan segera.

Adalah penting untuk ingat bahawa walaupun ada hal keadaan tertentu yang boleh meningkatkan peluang membangunkan UTI, atau situasi di mana risiko yang berkaitan dengan UTI meningkat, sebanyak 50% daripada pesakit yang mempunyai UTI akan membersihkan diri mereka daripada jangkitan tanpa apa-apa campur tangan. Kebanyakan jangkitan adalah disebabkan oleh hubungan atau kebersihan diri yang tidak betul dan langkah-langkah yang boleh diambil untuk mengelakkan jangkitan berulang. Walau bagaimanapun, ada pasti situasi di mana kebersihan yang sempurna dan menahan diri (atau hubungan-hati) tidak menangani UTI berulang. Selain itu jika anda sedang mengalami UTI dan mahu bantuan, ada pasti beberapa langkah yang boleh diambil untuk mengurangkan kesakitan dan menangani punca UTI anda tanpa rawatan biasa antibiotik keras dan Dr. lawatan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar