Minggu, 08 November 2015

Penghadaman Sistem Kesihatan

Penghadaman Sistem Kesihatan

Dengan sering pengiklan memberitahu kami tentang keperluan untuk menjaga tubuh yang bersih di luar, dengan pelbagai sabun kimia, syampu dan deodoran sementara secara umum terdapat tidak banyak berkata tentang menjaga badan bersih dan berfungsi di bahagian dalam. Apabila berfungsi dengan betul, sistem penghadaman berfungsi seperti longkang juga bekerja. Makanan dimakan, dipecahkan, diserap dan sisa dihapuskan. Apabila badan yang bersih di bahagian dalam, bau badan biasa dikurangkan atau dihapuskan di luar. Malangnya bagi ramai, sistem penghadaman tidak berfungsi dengan berkesan kerana ia sangat perlu meningkatkan bau badan dengan memaksa kulit untuk menghapuskan toksin kolon reabsorbs.

Dalam dunia hari ini dengan cepat makanan yang diproses, restoran makanan segera di setiap sudut dan gaya hidup serba cepat, terlalu kerap orang mengambil jalan mudah keluar dan makan makanan ringan. Juga menyumbang kepada pembentukan toksik dalam sistem usus adalah penyalahgunaan antibiotik. Ini membawa kepada dua kebimbangan. Pertama, fungsi utama usus dan usus besar adalah untuk menyerap nutrien. Badan akan cuba untuk menyerap nutrien walaupun bahan dalam saluran pencernaan mengandungi apa-apa nilai pemakanan. Oleh kerana itu, sebagai sisa duduk di usus besar, bahan-bahan yang tidak diingini boleh diserap semula ke dalam badan. Kedua, sebagai sisa membina, ia boleh mula kering dan boleh menjadi dipadatkan. Keras, najis kering menyebabkan sembelit dan boleh merengsakan kolon dan rektum tisu kerana mereka lulus.

Apa yang perlu kita menghapuskan?

Sisa ini terdiri daripada bahan-bahan badan tidak perlu atau tidak boleh menyerap. Sesetengah bahan dicerna, seperti serat, adalah benar-benar baik untuk badan anda. Serat menambah pukal kepada diet; membantu menolak makanan lancar melalui usus dan juga membantu membersihkan dinding usus.

Malangnya, bahan-bahan seperti serat membentuk hanya sebahagian kecil daripada sisa. Kebanyakan makanan yang diproses hari ini sarat dengan bahan kimia, perasa, pewarna dan bahan pengawet. Badan mesti memproses, mengiktiraf dan kemudian keluarkan semua sebatian ini. Bahan-bahan ini kemudiannya digabungkan dengan toksin, pencemaran alam sekitar dan hasil sampingan metabolik untuk membentuk bahan buangan, yang mesti dihapuskan dengan kerap untuk mengekalkan sistem yang sihat.

Kekerapan

Kebanyakan orang makan sekurang-kurangnya tiga kali sehari. Malangnya, penghapusan biasa sering kurang daripada satu masa sehari. Individu yang hanya mempunyai satu air besar setiap hari mungkin mempunyai 3-6 hidangan atau bernilai lebih sisa disimpan di dalam usus. Masa yang lebih lama antara buang air besar, bahan yang lebih toksik membina, yang diserap semula oleh usus.

Makan makanan perlu merangsang pengecutan otot di dalam usus besar, yang membantu memindahkan sisa melalui kolon untuk penghapusan. Makanan perlu melalui sistem dalam 12 hingga 24 jam. Perlu ada sekurang-kurangnya satu air besar untuk setiap hidangan dimakan pada hari sebelumnya.

Gaya hidup yang lebih bersih

Memilih yang diproses, makanan yang rendah serat dengan nilai pemakanan yang sedikit adalah tidak produktif untuk mengekalkan kesihatan sistem penghadaman. Makan yang seimbang, makanan yang padat nutrisi menggalakkan fungsi sebenar dan penghapusan. Teras keperluan pemakanan harus terdiri daripada mentah, organik, makanan keseluruhan, khususnya buah-buahan dan sayur-sayuran. Ia juga perlu termasuk kacang dan tumbuh bijirin penuh. Makanan ini mentah mengandungi enzim yang membantu mencerna dan juga menyediakan jumlah yang murah hati serat.

Air

Air adalah komponen utama untuk mengekalkan fungsi usus yang betul. Kekurangan air boleh menyebabkan najis kering dan keras, yang membawa kepada sembelit dan kebimbangan akhirnya lebih serius. Pengambilan air yang mencukupi tulen, bersih menyokong aliran yang betul untuk bahan melalui usus besar, membantu dalam pencairan dan penyingkiran toksin, dan membolehkan anda sentiasa rasa kenyang.

Mengubah gaya hidup anda untuk memasukkan mentah, makanan keseluruhan organik dan air bersih adalah langkah pertama di jalan raya untuk badan yang lebih sihat. Menjaga kesihatan anda untuk memilih untuk mempunyai badan dan gaya hidup yang lebih sihat hari ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar