Minggu, 08 November 2015

Menemui Pelbagai Manfaat Aromaterapi

Menemui Pelbagai Manfaat Aromaterapi

Terdapat banyak manfaat aromaterapi dan penggunaan bau untuk penyembuhan badan, minda dan sprit kembali kepada zaman purba. Sesetengah daripada kita mungkin masih ingat bau kapur barus yang memenuhi bilik itu, sebagai ubat Nenek itu untuk melindungi kita terhadap selesema musim sejuk, atau bau sawi digunakan dalam pes yang dipanaskan badan kita dan dikejar kesesakan dari dada kami.

Aromaterapi mempunyai keupayaan untuk menangani rawatan ke atas lebih daripada satu tahap. Ia digunakan untuk melegakan tanda-tanda sesuatu yang menyakiti, dan digunakan sebagai pemangkin untuk merangsang pada pertahanan badan sendiri semula jadi. Urutan aromaterapi, sama ada sebagai rawatan sendiri atau bekerja dengan rakan kongsi, adalah, cara yang mudah amat berkesan untuk berehat di akhir hari.

Teknik-teknik yang sangat selamat dan mudah untuk digunakan. Mereka terutamanya panjang, licin, pergerakan mengusap, dilakukan dengan rata tapak tangan, jari, ibu jari, dan kadang-kadang lengan, bekerja pada kulit yang terdedah. Teknik ini menggabungkan deria sentuhan dan bau untuk memberi, rawatan yang santai menenangkan.

Aromaterapi digunakan melalui dua cara. Penyedutan dan Permohonan Luar. Dalam terapi Sedutan, kaedah yang digunakan adalah peresap minyak, periuk bunga henti dan pembakar kemenyan. Permohonan Luar dicapai melalui penggunaan minyak wangi dan air, melalui mandi wangi atau dalam kombinasi dengan terapi urut.

Minyak pati digunakan dalam aromaterapi manfaat dihasilkan dari minyak yang terkandung dalam tumbuhan atau bunga, intipati entiti. Terdapat lima kaedah yang berbeza digunakan untuk mengekstrak minyak pati. Ini adalah enfleurage, kehabisan tenaga, penyejatan, ungkapan, dan penyulingan.

-Aromatherapy Merangsang sistem imun semula jadi, menguatkan rintangan terhadap jangkitan dan mengurangkan kesakitan dan penderitaan penyakit itu.

-Ia Membantu penghadaman, dengan melegakan sembelit dan gangguan perut.

-Ia Membantu dalam meningkatkan sistem pernafasan, membantu dalam batuk, selsema, tonsillitis dan resdung.

-by Memperbaiki peredaran darah, ia membantu untuk menghapuskan selulit dan toksin dari badan dan mengurangkan keradangan.

Urut -Aromatherapy memudahkan sakit otot dan sakit-membantu dalam otot santai.

-Aromatherapy Merendahkan tekanan darah, mengurangkan tekanan, memperbaiki tidur dan membantu dalam memerangi gangguan tekanan yang berkaitan. Ia juga membantu dalam melegakan sakit kepala ketegangan, kebimbangan dan kemurungan ringan.

-Beberapa Minyak pati adalah agen penjagaan kulit yang sangat baik, ia digunakan dalam penyembuhan penyakit kaki makan air, kudis sejuk, kurap, kudis, dan juga meningkatkan warna kulit.

Minyak -Beberapa digunakan dalam rambut dan kulit kepala urut untuk meningkatkan peredaran dalam kulit kepala. itu mencegah kelemumur dan menggalakkan rambut dan rambut mencari pertumbuhan yang sihat.

-Ia Juga digunakan untuk mengawal selia hormon, dan sangat membantu dalam wanita problems- ia melegakan senggugut, PMS, dan menopaus kesusahan.

-Ia Membantu untuk mengembalikan keseimbangan di dalam badan dan mendorong perasaan kelonggaran yang mendalam di dalam badan.

-Ia Membantu dalam sakit kepala, migrain, sakit gigi dan lain-lain

Minyak pati yang digunakan mempunyai pelbagai kesan dan faedah aromaterapi. Sesetengah minyak yang penting dan manfaat aromaterapi mereka ialah-

Amber- kesihatan umum, penyelenggaraan fizikal

Apple- Perangsang, kesejahteraan umum, tonik, membantu meredakan keadaan murung

Bay- Tonic, perangsang, disinfektan

Bergamot (minyak merengsa) - penghadaman Aids, anti tdk teratur, yg mengeluarkan udara, perangsang, anti depresan, antiseptik, sedatif, ekspektoran, pengobat luka.

Camphor (minyak merengsa) - Analgesik, antidepresan, antiseptik, antospasmodic, yg mengeluarkan udara, diuretik, hipertensi, julap, sedatif, pengobat luka. Camphor juga mempunyai beberapa permohonan sebagai stimulant- untuk memulakan pencernaan dan sistem pernafasan dan mengambil kadar jantung.

Cinnamon- tonik am, afrodisiak

Civet- Untuk memulihkan hati dingin dan gangguan seksual wanita.

Cyclamen- Digunakan untuk rawatan gangguan saraf serta untuk mengusir cecair berlebihan dari system.May digunakan untuk kesesakan kering atau melegakan kembung. Ia pembersih darah dan juga melegakan insomnia, migrain, sakit kepala, batuk, dan bronkitis.

Elderberry- General kesejahteraan, perangsang, pembersih darah.

Jasmine- antidepresan, afrodisiak, insomnia.

Lilac- Sedatif, mengurangkan keresahan.

Mirrh (minyak merengsa) - Haid, jangkitan telinga, kesihatan umum.

Patchouli- antidepresan, antiseptik, sedatif, tonik, juga mungkin berguna dalam pembersihan dan penyembuhan penyakit kulit.

Mawar Calming

Vanilla- Melegakan kemurungan, rasa tidak selamat

Violet- A menenangkan, kesan pembukaan; boleh digunakan untuk membantu introvert yang melampau.

Vetivert- Mengurangkan kebimbangan, membantu melegakan obsesi, kesan sedatif ringan

Wintergreen (minyak merengsa) - Digunakan untuk melegakan sakit otot dan sebagai pemangkin kepada kesihatan mental dan fizikal secara umum.

Seperti yang anda boleh lihat, terdapat cukup manfaat aromaterapi beberapa yang patut diterokai.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar